Σάββατο, 19 Νοεμβρίου 2016

Η ΣΧΕΣΗ ΜΕΤΑΞΥ ΔΙΑΘΕΣΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΗΣ: ΑΠΟΛΑΥΣΤΕ ΤΟ ΦΑΓΗΤΟ ΣΑΣ



Ίσως έχετε ακούσει για το Γαλλικό Παράδοξο; Η παραδοσιακή Γαλλική διατροφή είναι φορτωμένη με βούτυρο και κρέμα, μεταξύ άλλων πλουσίων και ελκυστικών απολαύσεων.  Πάντως, κατά μέσο όρο, οι Γάλλοι έχουν την τάση να είναι αρκετά υγιείς και πεθαίνουν από καρδιακή ανακοπή σχεδόν στα ίδια ποσοστά όπως και οι Αμερικανοί, οι οποίοι μεγαλώνουν με μια ισχυρή πίστη ότι αυτές οι τροφές είναι δυνητικά επικίνδυνες.  Αν και υπάρχουν πολλοί πιθανοί λόγοι, ένα επιχείρημα υπέρ αυτού του παράδοξου είναι ότι οι Γάλλοι απολαμβάνουν το φαγητό τους.  Στη Γαλλία, το φαγητό είναι μια σεβαστή εμπειρία που πρέπει να γευτείτε, ενώ πολλοί Αμερικανοί ανησυχούν για το τι περιέχεται στο φαγητό τους.  Οι ερευνητές έχουν βρει ότι η έλλειψη ανησυχίας σχετικά με το φαγητό του Γαλλικού λαού (σε συνδυασμό με μικρότερες μερίδες) είναι ένας σημαντικός παράγοντας στην ικανότητα τους να καταναλώνουν πλούσιες τροφές χωρίς σημαντικούς κινδύνους για την υγεία.

Ο Paul Rozin, ψυχολόγος στο Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια, βρήκε ότι όταν ερωτούνται σχετικά με ορισμένες τροφές, οι Γάλλοι γενικά χρησιμοποιούν λέξεις όπως «γιορτή» για να περιγράψουν μια τούρτα ή «γεύμα» για να περιγράψουν ένα αυγό.  Οι Αμερικανοί, αντίθετα, κυρίως οι γυναίκες, είναι περισσότερο πιθανό να χρησιμοποιήσουν λέξεις όπως «ένοχος» για την τούρτα και «χοληστερόλη» για το αυγό.  Σύμφωνα με τον Rozin, οι Αμερικανοί σκέφτονται περισσότερο τα θρεπτικά συστατικά των τροφίμων και πώς αυτά αντιδρούν στην κυκλοφορία του αίματος, ενώ οι Γάλλοι επικεντρώνονται περισσότερο στην εμπειρία του φαγητού.  Είτε το πιστεύετε είτε όχι, η Αμερικάνικη εμμονή στις θερμίδες, τους υδατάνθρακες και τα λίπη μπορεί πραγματικά να επηρεάσει αρνητικά όχι μόνο την εμπειρία σας από τις τροφές, αλλά και το πώς αυτές αντιδρούν μέσα στο σώμα σας.

Η διάθεση σας, η στάση σας, και τα συναισθήματα, όλα επηρεάζουν τις τροφές που τρώτε.  Έχετε ποτέ συναντήσει κάποιον που τρώει παγωτό για επιδόρπιο σχεδόν κάθε βράδυ και ο οποίος είναι υπερβολικά αδύνατος και υγιής, ή κάποιον που ζει κυρίως με γκοφρέτες ολικής αλέσεως και πράσινα λαχανικά και φαίνεται να αντιμετωπίζει συνεχώς προβλήματα υγείας; Πολλά από αυτά, βέβαια, είναι αποτέλεσμα της γενετικής και του περιβάλλοντος, αλλά και μεγάλο μέρος του τρόπου που το σώμα σας αντιδρά στην τροφή έχει να κάνει με τη σχέση σας με ό, τι τρώτε και πώς αισθάνεστε γι 'αυτό. Θυμάστε σε προηγούμενη ανάρτηση σχετική με τη διατροφή σε αυτό το φόρουμ την έρευνα που διεξήχθη με Σουηδέζες και Ταϊλανδέζες οι οποίες απορροφούσαν περισσότερο σίδηρο όταν έτρωγαν την εθνική τους κουζίνα; Το σώμα σας κερδίζει περισσότερες θρεπτικές ουσίες όταν το φαγητό σας είναι σε ευθυγράμμιση με τον πολιτισμικό και κυτταρικό προγραμματισμό σας.  Είναι ενδιαφέρον ότι το ίδιος ισχύει και με την στάση σας σχετικά με το φαγητό.

Οι περισσότεροι από εμάς γνωρίζουν κάποιον ο οποίος είναι μονίμως σε δίαιτα.  Χάνει ποτέ βάρος;  Μερικοί χάνουν, αλλά πολλοί όχι.  Το να μασουλάτε πράγματα που μισείτε, αλλά συνεχίζετε να εξαναγκάζετε τον εαυτό σας να τα φάει επειδή νομίζετε ότι είναι καλό για σας, είναι πιθανόν ότι δεν θα έχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα, γιατί η ψυχική σας κατάσταση δεν είναι σε ευθυγράμμιση με τις τροφές που καταναλώνετε. Για να κάνετε μια «δίαιτα» να λειτουργήσει, θα πρέπει να απολαμβάνετε αυτό που τρώτε.

Ο διατροφολόγος και ψυχολόγος Marc David λέει ότι αν είστε ευχαριστημένοι και χαρούμενοι να τρώτε την αγαπημένη σας γεύση παγωτού, για παράδειγμα, τότε ο υποθάλαμος σας θα στείλει ευτυχή μηνύματα στα όργανα του σώματος σας. Αυτό θα σας βοηθήσει να μεταβολίσετε το παγωτό και να κάψετε τις θερμίδες πιο αποτελεσματικά. Λέει ότι μια υγιής στάση απέναντι στο παγωτό στην πραγματικότητα θα διεγείρει την απελευθέρωση των ορμονών του θυρεοειδούς, η οποία με τη σειρά της βάζει σε λειτουργία τις πεπτικές ορμόνες. Αυτό σημαίνει ότι όσο περισσότερο απολαμβάνετε το παγωτό σας και όσο λιγότερο ανησυχείτε για την περιεκτικότητα του σε λίπος, χοληστερόλη, ζάχαρη, ή οτιδήποτε άλλο είναι αυτό που μπορεί να προκαλέσει άγχος, θα το αφομοιώσετε πραγματικά καλύτερα και θα κάνετε καλύτερη χρήση των θερμίδων. Κορυφαίοι διατροφικοί ψυχολόγοι έχουν βρει ότι και το αντίστροφο είναι αληθινό: οι αρνητικές σκέψεις και τα συναισθήματα μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά την πέψη. Εάν είστε αγχωμένοι όταν τρώτε - όχι μόνο για το φαγητό που τρώτε, αλλά και για οτιδήποτε στη ζωή σας - δεν θα απορροφήσετε επαρκώς τα θρεπτικά συστατικά από τα τρόφιμα που καταναλώνετε. Όσο περισσότερο επιβραδύνετε, αναπνέετε βαθιά, και ζείτε τις χαρές του να τρέφετε το σώμα σας, τόσο περισσότερα θρεπτικά συστατικά και χαρά θα κερδίσετε από το φαγητό σας, άσχετα με το τι αυτό είναι. (Για βέλτιστη υγεία και ευεξία, απολαύστε το παγωτό σας και την κάθε μπουκιά. Ωστόσο, είναι επίσης μια καλή ιδέα να βρείτε  φρούτα, λαχανικά και άλλα υγιεινά τρόφιμα που σας φέρνουν βαθιά ικανοποίηση).

Με καθόλου ευκαταφρόνητο τρόπο, όταν τρώτε με χαρά, φέρνετε περισσότερη χαρά στη ζωή σας. Όταν απολαμβάνετε τα γεύματά σας, απολαμβάνετε τη ζωή σας. Και όταν αποδέχεστε την τροφή που τρώτε, αποδέχεστε περισσότερο τον εαυτό σας. Όσο περίεργο και αν ακούγεται, όταν είστε γεμάτοι με αγάπη, χαρά, ικανοποίηση, ηρεμία κατά τη διάρκεια των γευμάτων σας, το φαγητό που καταναλώνετε είναι επίσης γεμάτο με αυτή την ενέργεια. Όσο περισσότερο τρώτε αυτό που αγαπάτε και αγαπάτε αυτό που τρώτε, τόσο περισσότερο θα αξιοποιείτε την καταπληκτική δύναμη της σχέσης διάθεσης-τροφής, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε τεράστια επιτεύγματα όχι μόνο στη διατροφή σας, αλλά και στη ζωή σας.



(Απόσπασμα από το βιβλίο των Denise Linn & Meadow Linn, “The Mystic Cookbook: the secret alchemy of food”)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου